„Wiem”, „umiem”, „dam radę”, „mam moc” – efektem nauki języków programowania, grafiki czy AI są także takie słowa i przekonania. Hakersi nie tylko zdobywają kompetencje cyfrowe, lecz także rozwijają samoświadomość i wzmacniają pewność siebie, dzięki czemu z większą odwagą i spokojem wkroczą w dorosłość. Wielu SuperBohakerów dmucha w ich skrzydła, m.in. marka Starbucks, wspierająca Fundację Sarigato przyznawanymi od trzech lat grantami.
Jesteśmy jedną z dwóch organizacji z Polski, które w 2024 roku otrzymały wsparcie z The Starbucks Foundation. Znaleźliśmy się wśród ponad 80 organizacji non-profit, którym przyznano granty wspierające lokalne społeczności. Fundusze te zasilą projekty z całego świata.
Hakersi kodują lepszą przyszłość
To już trzecia edycja programu grantowego, w ramach którego możemy jeszcze lepiej zadbać o rozwój technologiczny dzieci wykluczonych cyfrowo. Nasza współpraca z marką Starbucks trwa już kilka lat i za każdym razem owocuje wieloma wartościowymi inicjatywami.
– Dzięki dotacjom uzyskanym w latach 2022-2024 aż 950 uczestników projektu Hakersi zyskało możliwość udziału w zajęciach technologicznych – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato. – Realizowane granty i nasza długofalowa współpraca odzwierciedlają zaangażowanie w niwelowanie nierówności edukacyjnych i tworzenie warunków do rozwoju przyszłościowych kompetencji. Dla dzieci, które na co dzień mierzą się z trudnymi sytuacjami życiowymi, jest to szansa na lepszy start w dorosłość.
Piewsze linijki kodu…
W ramach grantu – trwającego od września 2023 do sierpnia 2024 – odbywały się spotkania z dziećmi z różnych miast, zarówno z dużych aglomeracji, jak i małych miejscowości. To podopieczni pieczy zastępczej, wychowankowie domów dziecka, młode osoby pochodzące z trudnych środowisk rodzinnych. Organizowane były dla nich m.in. warsztaty i kursy technologiczne, np. z programowania, HTML, CSS, projektowania graficznego, Scratch, a także zajęcia prowadzone w metodyce STEAM. Dzieci uczyły się drukowania 3D, tworzyły strony www, generowały pocztówki z AI, pisały swoje pierwsze linijki kodu… Niektóre zagadnienia były dla Hakersów zupełną nowością, ale rozbudzona ciekawość sprawiła, że zapragnęli regularnie uczestniczyć w zajęciach i kontynuować naukę na wyższych poziomach. Dzieci mogły także liczyć na wsparcie w nauce przedmiotów szkolnych, jak matematyka, biologia, angielski, fizyka i inne.
Dzięki kolejnej dotacji od The Starbucks Foundation, ogłoszonej we wrześniu 2024, możemy docierać do kolejnych młodych osób wykluczonych cyfrowo, zapewniać im dostęp do nowoczesnych narzędzi i jeszcze bardziej rozwijać dotychczasowe propozycje edukacyjne. Przyznane środki pozwalają m.in. finansować wyposażenie w placówkach opiekuńczych i organizować warsztaty, lekcje i kursy semestralne dla dzieci (programowanie, grafika, STEAM i inne).
Ważnym elementem jest mentoring – bo młodzi ludzie szukają swoich ścieżek i nie wiedzą, czy i jak zacząć przygodę z technologią. Czują się zagubieni, zwłaszcza jeśli funkcjonują w trudnym środowisku i nie mogą liczyć na najbliższe otoczenie. W takich sytuacjach wsparcie wolontariuszy i osób z doświadczeniem zawodowym jest na wagę złota. Sesje inspiracyjne prowadzone przez pracowników Starbucks zawsze cieszą się dużym zainteresowaniem!
– Obserwujemy, że nauka twardych, technologicznych kompetencji oddziałuje także na inne sfery rozwoju: dzieci uczą się pracy zespołowej, trenują wytrwałość i cierpliwość, ćwiczą analityczne myślenie i rozwiązywanie problemów, pielęgnują w sobie empatię wobec innych uczestników w grupie. Wszystko to wpływa na ich osobisty rozwój i wzmacnia wiarę we własne możliwości – podsumowuje Aleksandra Mieczkowska, koordynatorka projektu Hakersi.