Społeczna odpowiedzialność biznesu była w tym roku coraz poważniejszym trendem. Całkiem prawdopodobne, że w 2023 roku to już nie będzie jakiś tam “trend”, ale całkiem poważny temat dla firm, które na poważnie podchodzą do swojej marki i kultury. Jeśli myślisz, że nie da się “ugryźć” tego temat w ciekawy sposób, to jesteś w grubym błędzie, oto kreatywny pomysły na CSR w Twojej firmie.
Odpowiedzialny biznes to nie frazes
W poprzednim wpisie (o tym tutaj), opisaliśmy przykład efektywnego wykorzystania wolontariatu pracowniczego i CSRu. I pewnie wielu czytelników miało zastrzeżenie, że nie każda firma jest taka duża lub nie każda może pozwolić sobie na wolontariat pracowniczy. Możemy o tym dyskutować, ale na tę chwilę powiedzmy, że się zgadzamy.
Jeśli jesteś właściciele małej formy, to musisz znać się po trochu na wszystkim – na księgowości, na HR, na marketingu i PR. Wiesz w związku z tym, że dobrze wizerunkowo wygląda jak z okazji świąt składasz swoim klientom życzenia. I czego tam można życzyć? No zdrowych, spokojnych, spędzonych w rodzinnej atmosferze, do tego nuda, nuda i jeszcze więcej nudy. To żadna tajemna wiedza, takich jak Ty – wysyłających życzenia – jest multum. Kartki z fotami ze stocków lub wigilii firmowych, a do tego te wszędobylskie, prawie już bezużyteczne, szybkopsujące się pendrive’y z firmowym logo, albo inne bardziej lub mniej bezużyteczne gadżety z Chin.
Bądź odpowiedzialny, ale zrealizuj kreatywny pomysł na CSR!
Tym razem, chcielibyśmy opowiedzieć o firmie devoteam G Cloud.
Jak co roku wysyłali do swoich partnerów kartki świąteczne i dorzucali jakiś prezent. W tym roku postanowili, pieniądze z prezentów spożytkować w najlepszy możliwy sposób – wspierając Hakersów.
Oczywiście nadal ich klienci otrzymali kartki bożonarodzeniowe, ale tym razem zamiast kolejnego gadżetu dołączana była wkładka informująca, że odbiorca został SuperBohakerem. Dlaczego? Bo zamiast zamawiać pow. drobiazg prezentowy, równowartość przeznaczono na naukę dla Hakersów.
Łącznie, po przeliczeniu, okazało się, że w ten prostu sposób udało się sfinansować siedemdziesiąt godzin nauki!
No, ale tak bez prezentów?
Na bank, wśród czytelników pojawi się kilka osób, które postawią to pytanie. Przecież to taki miły gest, taki symbol. I spoko, rozumiemy Twoje wątpliwości. W takim razie spróbujmy sparafrazować sytuację. Wyobraź sobie, że jesteś na spotkaniu wigilijnym z kompletnie randomowymi osobami. Nie znasz nikogo, wiesz tylko, że codziennie rano przyjeżdżacie do tego samego budynku i teraz te osoby kupują Ci prezent – każdy każdemu. I w ten sposób otrzymujesz czterdzieści siedem długopisów, dwanaście pendrive’ów, siedem par skarpet. Fajnie? No średnio. Zamiast tego dowiadujesz się, że z samego fakty, że przyszedłeś na to spotkanie dziecko dostało od Ciebie prezent? To jest absolutnie win-win układ.
Zamiast kupować gadżety z chińskich fabryk, zamiast zaśmiecać środowisko kolejnymi tonami plastików, zamiast być takim jak każda inna firma, Ty zostajesz św. Mikołajem.
Podsumowanie
Firma devoteam G Cloud zamiast kupować gadżety, które potem załączali do kartek świątecznych dla klientów, postanowili równowartość przeznaczyć na naukę dla Hakersów. To świetny, kreatywny pomysł na CSR, który możesz zrealizować w każdej firmie, niezależnie od wielkości.
To także świetny sposób na wyróżnienie się spośród innych firm, bo pokazuje, że:
- Firma jest świadoma i odpowiedzialna społecznie.
- Troszczysz się o wsparcie trzeciego sektora, który odpowiada za dystrybucję pomocy dla potrzebujących.
- Dbasz o środowisko.
Możesz w ten sposób bardzo łatwo zacząć wdrażać CSR w swojej firmie.